کاهش شدید قیمت نفت با پایان توافق روسیه و عربستان
کاهش قیمت نفت

کاهش شدید قیمت نفت با پایان توافق روسیه و عربستان

کاهش قیمت نفت با پایان توافق روسیه و عربستان صعودی

در صورت از بین رفتن قرار دارد نفتی روسیه و عربستان صعودی، قیمت نفت کاهش خواهد یافت

با واکنش بازار به حملات به سوریه، تنش های خاورمیانه افزایش یافته و حتی منجر به افزایش قیمت نفت شد. تا روز سه شنبه که بازار اندکی سکون یافت، نفت خام در بالاترین سطحی که از سه سال گذشته داشته است، معامله میشد:

کاهش قیمت نفت
کاهش قیمت نفت

طبیعتا ناظران نگران ایجاد تضاد یا اختلالات تولید در نفت خام یا دخالت در حمل و نقل نفت خام در خاورمینه هستند – تقریبا یک سوم دنیا روزانه حمل و نقل نفت خام خود را از طریق تنگه هرمز و به صورت آبی انجام میدهند. نابسامانی های کلی در خصوص افزایش تنش های سیاسی و نظامی در این منطقه می تواند قیمت را حتی در صورت عدم وجود این دو فاکتور افزایش دهد – و حتی زمانیکه وقایع اینچنین در سوریه روی میدهد که نقش اصلی در بازار نفتی جهانی را بازی میکند.

با اینحال ممکن است هنوز هم تحت تاثیر چگونگی فعالیت این بازارها شاهد توسعه های اساسی باشیم. نگرانی از رشد در خاور میانه شعله ور شده است و افزایش قیمت ها کماکان اهمیت دارد. برای مثال، نگرانی در خصوص خروج آمریکا از توافق ایران بازارهای را نگران کرده است. گرچه، هنوز هم سیاست های جدید منطقه ای سناریوهای دیگری را پیشنهاد میدهد که قبل جایگزین هستند- ریسک جغرافیای سیاسی میتواند تهدیدی برای قیمت های پایین تر و نه بالاتر باشد.

یکی از جذاب ترین و مهم توسعه های سیاسی اخیر روابط دوستانه بین عربستان صعودی و روسیه بوده است. دو کشوری که دشمن یکدیگر بوده اند در طی یک سال و نیم گذشته توافقی در زمینه کاهش تولید نفت را منعقد به اجرا کرده اند.. رهبران هر دوکشور این هفته در شهر جده عربستان صعودی ملاقات خواهد داشت تا در خصوص بازار های نفتی و احتمالا روابط میان دو کشور مذاکره کنند.

تنزل قیمت نفت – که در سال ۲۰۱۶ به ۲۶ دلار در هر بشکه رسیده بود- و ترازهای مالی متزلزل اولین انگیزه های مسکو و ریاض برای کنار گذاشتن اختلافات در خصوص موضوعاتی مانند ایران و سوریه بود. این لحظه ای نادر بود که اقتصاد، سیاست را در خاورمیانه را شکست داد.

این صلح، از توافق بزرگ میان سازمان های نفتی کشورهای صادر کننده و ۱۱ عضو تولید کننده نفت غیراوپکی را در ۱۶ماه گذشته حمایت کرده است و در صورتی که پیوند برادری میان دو کشور روسیه و عربستان شکسته شود، توافق نفتی اوپک و غیراوپک باقی نخواهد ماند و در این صورت شاهد ورود مجدد بازار نفت به ۱/۹ میلیون بشکه در روز خواهیم بود که این میتواند بر روی سقوط قیمت نفت تاثیر زیادی بگذارد.

با توجه به واکنش بازارهی نفتی به حملات آمریکا و متحدانش به سوریه، تحولات ژئوپلتیک میتواند تاثیر بسیاری بر روی قیمت نفت داشته باشد.

موفقیت های این توافق نفتی موجب تحکیم توافق روسیه و عربستان صعودی و ایجاد روابط دو سویه بهتر شد. محمد بن سلمان، ولیعد عربستان چند هفته پیش در جریان سفر به آمریکا به جزییات بیشتری اشاره نموده و اعلام کرد: «ما در حال کار بر روی تبدیل توافق سالانه به یک توافق 10 تا 20 ساله هستیم. ما بر روی موضوعات اصلی توافق کرده ایم و هنوز درباره جزییات به توافق نرسیده ایم.»

این تولید کنندگان سنتی با انعقاد یک توافق بلندمدت در زمینه محدود کردن عرضه نفت می توانند بخشی از قدرتی که سال ها در بازار نفت در اختیار داشتند و در طی سال های اخیر آن را تسلیم آمریکا کرده بودند را پس بگیرند.

اما نکته مهمتر اینجاست که عوامل سیاسی مقوم این اتحاد نفتی است همچنان شکننده و لرزان است واگر روزی اتحاد روسیه و عربستان از هم بپاشد، توافق نفتی اوپک و غیراوپکی ها هم دوام نخواهد یافت. در صورت از هم پاشیدن این توافق، بازار نفت شاهد ورود مجدد 1.9 میلیون بشکه نفت خواهد بود و این می تواند موجب سقوط شدید قیمت نفت شود.

منبع : بلومبرگ

دیدگاهتان را بنویسید