تنها راه خروج از چرخه ترکیه افزایش نرخ بهره فوری است
افزایش نرخ بهره در ترکیه

تنها راه خروج از چرخه ترکیه افزایش نرخ بهره فوری است

افزایش نرخ بهره در ترکیه

تنها راه خروج از چرخه ترکیه افزایش نرخ بهره فوری است

  • ریسک از دسامبر ۲۰۱۶ به بالاترین حد خود رسید
  • تصمیم بانک مرکزی برای حفظ نرخ بهره دارایی های ترکیه را متلاطم کرد

ترکیه ممکن است بدین دلیل که بانک مرکزی نتوانسته است اعتماد سرمایه گذاران را جلب نماید، هزینه های گزافی بپردازد.

با ثابت نگه داشتن غیرمنتظره نرخ بهره در روز سه شنبه، سیاست گذاران به ترس سرمایه گذاران از سیاست های پولی رجب طیب اردوغان و باقی ماندن فشار قیمتی دامن زدند. این امر موجب تهدید به ایجاد یک سری رویکرد شد و بانک مرکزی را مجبور به افزایش شدید نرخ بهره در اوایل سال جاری کرد.

ریسک معکوس، اولین راه پرداخت معامله گران برای گزینه فروش لیر در برابر خرید آن بوده است، و در حال حاضر به بالاترین نرخ خود از سال ۲۰۱۶ رسیده است که این میزان کمی بیش از نرخ افزایشی نقطه اضطرار ۳۰۰برابری در ماه می بوده است. نگرانی در این خصوص بیشتر شامل این موضوع میشود که لیر ضعیف منجر به قیمت های وارداتی بیشتر و در پی آن تقویت انتظار افزایش نرخ بهره میشود.

افزایش نرخ بهره در ترکیه

اینان دمیر، اقتصاددان بازارهای نوظهور در نومورا، گفت: ”ما دوباره این مسیر را میرویم. افزایش اضطراری نرخ بهره به نظر تنها راه خروج از این حلقه است.”

آخرین باری که ترکیه هزینه های وام را در یک جلسه اضطراری افزایش داد، پس از صحبت های اردوغان، که مدت زیادی مخالف افزایش نرخ بهره بود،بوده است. اردوغان در صحبت های خود گفته بود در صورت انتخاب مجدد وی قصد مسئولیت پذیری بیشتری در قبال سیاست های پولی دارد. صحبت های وی، به همراه مسیر بازارهای نوظهور، باعث شد که لیر ترکیه بدترین ماه را طی دهه گذشته پشت سر بگذارد.

از بین رفتن سرمایه

دارایی های ترکیه روز سه شنبه پس از آنکه بانک مرکزی بعد از انتخاب مجدد اردوغان، در نخستین تصمیم سیاست های پولی خود نرخ بهره بدون تغییر حفظ کرد، نزول داشته و به سمت پایین حرکت داشت. نگرانی در مورد نفوذ روزافزون آن در مردم، دیدگاه های غیرطبیعی وی در مورد سیاست پولی و کسری دوگانه کشور، طی سه ماه گذشته، موجب کاهش ارزش بیشتر لیر در جهان شده است. این ضرر برای معامله گران پس از پزو آرژانتین، ضرر بزرگی بوده است.

  • ریسک معکوس یک ماهه لیر که پیشتر در بالاترین سطح جهانی قرار داشت، به میزان 4.09 درصد از ساعت 8:14 صبح به وفت استانبول افزایش یافت.
  • ارزش ارز کاهش یافت و به 4.9384 در برابر دلار و به پایین ترین سطح خود رسید
  • شاخص بورس 100 استانبول  به میزان 3.3 درصد کاهش یافته است که این میزان از 11 ژوئیه بیشتر بوده است
  • بازدهی اوراق قرضه ملی 10 ساله کشور به میزان 184 افزایش یافته است، این میزان بیشتر از مقداری است که ترکیه در سال ۲۰۱۰ برای اولین بار اسناد 10 ساله خود را با 7/18 درصد اعلام کرد

شامیل خان، مدیر بخش اوراق قرضه بازارهای نوظهور در نیویورک گفت: ”احتمالا در ترکیه بحران اعتماد جدی وجود خواهد داشت تا دولت بتواند دوباره سیاست های خود را بازنگری کند.دیدگاه ما در مورد ترکیه این است که همه چیز بدتر خواهد شد تا بهتر.”

منبع : بلومبرگ

دیدگاهتان را بنویسید