تلاش برای تضعیف دلار

  • در تنش های سال گذشته کره شمالی، دلار بیش از اندازه خریداری شده است
  • بانک کره در نیمه اول سال افزایش نرخ خواهد داشت

طبق گفته سیتی گروپ، ارز کره شمالی، won، که در سال گذشته ارز با بهترین عملکرد در آسیا بوده است، ممکن است در مسیر خود برای رسیدن به بالاترین نرخ سال ۲۰۰۸ خود کمی توقف داشته باشد.

به گفته دیوید ام، مدیرعامل گروه بازار در شرکت سیتی بانک کره، وقتی قدرت دلار محدود شود، این ارز از یک اقتصاد جهانی شناور سود خواهد بود. تنش های مربوط به کره شمالی احتمالا بر این ارز تاثیرات اندکی خواهد داشت مگر آنکه یک اتفاق پیش بینی نشده روی دهد.

وی در مصاحبه ای که هفته پیش با او شده بود گفت: «ما هنوز به دنبال دلایل این هستیم که چرا dollar-won به زیر ۱۰۰۰ نمیرسداین ارز این نقطه را آخرین بار در جولای سال ۲۰۰۸ تاچ کرده و ۰/۳ پایین تر در نقطه ۱/۰۶۶ در روز دوشنبه بسته شده بود.

پول کره جنوبی در اکتبر سال ۲۰۱۴ در تریدهای اوایل روز دوشنبه ، قبل از اینکه زیان ده شود، به بالاترین میزان خود رسیده بود و معامله گران را متقاعد کرده بود که دولت دلارها را در یک مارکت محلی خریداری کرده است. این حرکت با هشداری از سوی مقام ارشد ارز خارجی روبرو شد که گفته بود دولت در صورت حرکت های یک سویه پس از ضعیف شدن قدرت دلار قدم های جدی و قاطعانه ای برخواهد داشت.

ارز کره شمالی سال گذشته از ۱۳ درصد عبور کرده بود که به عنوان یک رشد مازاد تجاری به شمار می آمد.

این دستاوردها علیرغم ماه ها درگیری بین کره شمالی و رئيس جمهور آمریکا دونالد ترامپ بدست آمد. تنش ها پس از آنکه دولت کونیست پیشنهاد خود را برای برگزاری مذاکرات با همسایه خود در ۹ ژانویه پذیرفت ، کاهش یافت.

اوم گفت: «به نظر میرسد درگیری نظامی شدید گزینه خواهد بود و منجر به تغییرات اقتصادی حداقلی برای احزاب مرتبط، از جمله چین و ایالات متحده آمریکا خواهد بوداحتمالا دلار در سال گذشته بخاطر آزمایش های هسته ای و موشکی توسط کره شمالی و نگرانی هایی که بخاطر اقدامات امنیتی توسط ترامپ بوجود آمده بود، بیش از won خریداری شده باشد.

اوم گفت با اینکه انتظار افزایش won میرود اما انتظار نمیرود که در سال ۲۰۱۷ نیز به همان سطح قبل برسد.

نظرات دیگری که اوم داده است:

کسانی که نیاز به فروش دلار دارند، نگران هستند و بسیاری از آنها در انتظار این هستند که USD/KRW دوباره به ۱/۱۵۰ برسد.

بانک مرکزی ممکن است حداقل یکبار در نیمه اول نرخ ها را افزایش دهد.  اگر سرعت افزایش قیمت ها بیشتر شود، ممکن است افزایش نرخ های بیشتری صورت پذیرد.

انتخابات پارلمانی که در ماه ژوئن برگزار میشود نیز میتواند بر بازار ارز تاثیر داشته باشد.