بازگشت نرخ دلار و نشانه های جهانی زمان فروش دلار

به گفته برخی از پیش بینی کنندگان وال استریت، دلار هم اکنون در خلاف جهت تمام ارزهای اصلی مقابل خود قرار دارد کهاین فرصت خوبی برای فروش را مهیا کرده است.

شاخص تورم دلار بلومبرگ روز دوشنبه ۰/۵٪ افزایش داشته است و در سه ماه گذشته ، به بالاترین نرخ افزایش یک روزه رسیده است.

طبق گزارش UniCredit، JPMorgan Chase & Co. و Morgan Stanley، احتمال از بین رفتن این افزایش وجود دارد زیرا رشد جهانی اقتصاد همچنان موجب تقویت ارزهای دیگر کشورها در برابر دلار خواهد شد.

علیرغم بازگشت روز دوشنبه، در ماه گذشته دلار در مقایسه با ۱۶ همتای اصلی خود همچنان ضعیف باقی مانده است. شاخص ردیابی  بلومبرگ ۱۲ درصد کاهش نسبت به بالاترین قیمتی که در ژانویه ۲۰۱۷ وجود داشته است را نشان میدهد. بخشی از نوسانات گسترده دلار بخاطر بهبود رشد اقتصادی در اروپا، ژاپن و سایر نقاط جهان بوده است و بخشی از آن نیز بخاطر زمانی است که فدرال رزرو در خصوص سیاست پولی آمریکا سخت گیری کرده است. 

وازیلویی جیکیوناکیس، رئيس تحقیقات استراتژی فارکس در UniCredit لندن گفت: «ما قصد داریم برای مدتی در بازار نزولی دلار باقی بمانیموی گفت صعود روز دوشنبه دلار بخاطر سود گرفتن پس از چند هفته نزول بوده است.

این بانک در گزارش روز دوشنبه خود اعلام کرد پیش بینی های آخر سال خود درباره یورودلار را بازبینی کرده و آن را  افزایش داده است. در پیش بینی جدید دلار از ۱/۲۵  که در گذشته پیش بینی شده بود به ۱/۳۲ دلار افزایش داشته است. این جفت ارز از ۱۱:۵۸دقیقه روز دوشنبه به وقت نیویورک به ۱/۲۳۵۳ رسیده بود.

رشد قوی

استراتژیست مورگان استنلی و هانس ریدکر در بیانیه ای نوشتند: ”برای اینکه رشد جهانی قدرتمند باقی بماند، لازم است تا دلار در شرایط نزولی خود باقی بماند. به نظر می رسد که پیش بینی های ما درباره رسیدن دلار به قیمت ۱/۳۳ دلار در پایان کارکه تا پایان سال ۲۰۱۹ بوده استسریعتر اتفاق بیفتد.“

ارز آمریکا روز دوشنبه برای اولین بار از سال ۲۰۱۴، در روز دوشنبه براساس معیار ۱۰ ساله خزانه داری به بالای ۲/۷ درصد رسید. برخی از تحلیلگران میگویند که هرگونه افزایش در ارزش پولی، با توجه به پویایی زیادی که در برابر دلار وجود دارد، کوتاه مدت خواهد بود.

مدیران مالی و صندوق های سرمایه گذاری موقعیت های نزولی خالص دلار را برای چهار هفته متوالی، با توجه به داده هایی که از کمیته بازرگانی معاملات آتی کالا بدست آمده است، رو به افزایش دانسته اند. در اواسط ماه دسامبر، پوزیشنهای کوتاه مدتِ هفته گذشته، بیشترین صعود را تا ۱۳۱/۷۰۲ داشته اند.

با توجه به گفته های استراتژیست های JPMorgan، از جمله پل مکگیسی و دانیل هوی، ارز ایالات متحده بخاطر داده های ناامید کننده در شاخص مدیران خرید و حدس و گمان هایی که درباره تغییرات بالقوه سیاست بانک ژاپن و بانک مرکزی اروپا وجود دارد، بسیار آشفته شده است. در بیانیه ای که روز جمعه منتشر شد، بانک پیشنهاد فروش دلار در برابر فرانک سوئیس را داده است و این را به استراتژی های کوتاه مدت خود افزوده شد.

JPMorgan نوشت: “روند حرکت نزولی احتمالا برای دلار بی ارزش بوده استو با تماسی از سوی دونالد ترامپ، رییس جمهور ایالات متحده آمریکا، در خصوص قدرت دلار بعید به نظر می رسد که تغییری صورت گرفته باشد“. آنها نوشتند: “در چند هفته آینده هیچ پیشرفت قابل پیش بینی در واشنگتن وجود ندارد و حرکات اقتصادی و سیاسی در سایر کشورهای جهان نسبت به ایالات متحده ادامه دارد.”