با سقوط راند ، انتقادات از جنگ تجاری در خصوص تخریب بازار های در حال ظهور افزایش یافت

  • ترامپ هشدار میدهد که تعرفه ها را افزایش میدهد؛ چین سوگند به مقابله به مثل می خورد
  • سرمایه گذاران ژاپنی راند را کنار گذاشتند و این ارز به پایین ترین حد خود از ماه نوامبر رسید

با احتمال وقوع جنگ تجاری بین آمریکا و چین بازارهای نوظهور در وضعیت وخیم باقی ماندند، و تمام ارزهای اصلی به غیر از یکی از آنها سقوط کرده و سهام را دچار بزرگترین ضرری از ماه مارس تا کنون کردند.

راند بیش از سایر ارزها نزول داشت و به پایین ترین سطح خود از ماه نوامبر تا کنون رسید. به طوری که پس از بازشدن بازار در روز دوشنبه، بازدهی کلی در برابر خزانه داری به طور میانگین ۹ مرتبه کمتر بوده است و تقریبا ۵ درصد کاهش داشت.

سرمایه گذاران در برابر بازارهای نوظهور موضع گرفته اند زیرا چشم انداز وقوع یک جنگ تجاری طولانی مدت موجب تاثیرگذاری بر روی فدرال رزرو و بانک مرکزی اروپا، تقویت دلار و افزایش ریسک های سیاسی در سراسر اروپا خواهد شد. بحران عرض در ترکیه و آرژانتین نیز در در هفته های اخیر به فراموشی سپرده شده است.

گوردون کر، معامله گر Firstrand Bank Ltd. در ژوهانسبورگ، گفت: ”اگر موضوع مربوط ترکیه نیست، پس به ایتالیا ربط دارد و اگر ایتالیا هم نباشد،به جنگ جهانی ربط پیدا میکند. به نظر میرسد که برای کاهش خرید و فروش در بازارهای نوظهور دلیل پشت دلیل می آید

شاخص ارز بلومبرگ که میزان بازدهی حمل و نقل تجاری را از هشت بازار در حال ظهور را تعیین میکند نشان میدهد که دلار پوزیشن های فروش داشته است و از پایان ماه مارس ۸/۹ درصد نزول یافته است و این بیشترین میزان افت از سال ۲۰۱۱ می باشد.

منبع: بلومبرگ